Min lÀgenhet Àr den perfekta platsen för en avkopplande semester, det förtrollande havet och den extraordinÀra sardiska kulturen. BelÀget i en fotgÀngarehus, Àr lÀgenheten lÀttillgÀnglig efter att ha lÀmnat bilen pÄ huvudvÀgen. PÄ cirka 5 minuters promenad kan du nÄ nÀrmaste vik av stenar. Det Àr en perfekt utgÄngspunkt för att besöka de underbara strÀnderna i kusten upp till Villasimius, lÀtt nÄs genom den nya vÀgen.
Bara nĂ„gra meter frĂ„n bostaden stĂ„r Nuraghe Diana. Det imponerande arbetet bekrĂ€ftas bland nuraghi av Complex Trilobato-typen bĂ€st bevarad i Quartes territorium. I det kronologiska ramverket Ă€r det inramat mellan den slutliga bronsfasen Ă€r den första jĂ€rnĂ„ldern 1100-1300 f.Kr. C. Det kan ses att dess arkitektoniska formel implanteras i ett unikt och exklusivt realiseringsprojekt. Denna konstruktiva sĂ€rdrag gör det vĂ€rd att berömma sin unikahet i jĂ€mförelse med den vanligare installationstekniken; de andra mindre tornen tillsattes sedan till den primitiva hĂ„llaren. Andra byggdetaljer som lyfter fram den konstruktiva uppfinningen Ă€r stenblocken, placerade i de övre delarna av samma byggnad, som upptrĂ€der i vissa delar större Ă€n de nedanförda. Detta föreslĂ„r en verkligt ovanlig teknik i motsats till de lagar som styrker utvecklas i överlappande laster. En annan singularitet kan ses i huvudtornet (behĂ„ll). Den övre delen av den falska vĂ€ndningen av Tholos har Ă„teruppbyggts under en annan period, under omstĂ€ndigheter som Ă€r okĂ€nda för oss (kanske en eventuell kollaps). Vi kunde koppla detta tillstĂ„nd till det faktum att komplex under en lĂ„ng tid har inte deltagit (fortfarande av skĂ€l som fortfarande Ă€r okĂ€nda) och följaktligen Ă„tervĂ€nde den till anvĂ€ndning och skuld till sina vanliga funktioner. Den sĂ€rskiljande intrĂ€det till nuraghe Diana gör det verkligen vĂ€rdefullt. Lintel och sidostöd har konstruerats med tunga cyklopiska stenar, vilket gör den typisk och liknar en Dolmen-entrĂ©. I synnerhet architraven inuti behĂ„llaren Ă€r att beundra stenblocken placerade som en krona. Denna ram förstĂ€rker den konstruktiva förmĂ„gan som Ă€r kopplad till att erbjuda Ă€ven den visuella arkitektoniska skönheten. Avlastningsfönstren inuti hĂ„llaren Ă€r ocksĂ„ anmĂ€rkningsvĂ€rda, de bestĂ„ende stenarna har noggrant valts och arbetat fint för att ge det ett dyrbart utseende. Du kan sedan se frĂ„n bilden att den vĂ€nstra nischen pĂ„ behĂ„llaren har baksidan bruten och utsatt för hemliga utgrĂ€vningar. I deras förstörelse har de dock fördelen att de har utgrĂ€vt en mycket lĂ„ng tunnel nĂ€ra ett oupptĂ€ckt vĂ€gg- eller muromgĂ€rdat omrĂ„de. Ăven den fĂ„fĂ€ngda nischridĂ„n som kallas ocksĂ„ vandalfacket har blivit utsatt för hemliga utgrĂ€vningar. Den tombaroli som utförde dessa riskfyllda utgrĂ€vningar med professionella arbetare drevs av den mystiska skatten som nuraghe Diana höll med sina fördömda sjĂ€lar i den legendariska quartese folksagan. MĂ€sterverket av konstruktiva geni av det monumentala arbetet hos nuraghe Diana Ă„terspeglar fortfarande idag en identitet som skiljer det quartese folket för sina fĂ€rdigheter och tekniska arkitektoniska fĂ€rdigheter.