Gästerna famlar efter ljuset när smarta hotellrum tar över – ny undersökning från Hotels.com

2025 års Hotel Room Innsights avslöjar att högteknologiska hotellrum nu inkluderar smarta speglar, AI-concierger och till och med en robotbutler. Men är hotelltekniken smartare än gästerna?

Enligt Hotels.coms undersökning ”2025 Hotel Room Innsights”1 känner mer än hälften av hotellen (56 %) press att ständigt uppgradera sin teknik. Den årliga undersökningen av över 450 hotell världen runt avslöjar hur tekniska lösningar på hotellrummen har utvecklats och moderniserats, från bokning till utcheckning. Resultatet är en innovationsvåg som gör hotellrummen så smarta att gästerna får kämpa för att hänga med.

Höjdpunkter ur rapporten: 

“Årets Innsights-undersökning visar att hotell runt om i världen utnyttjar teknik på en mängd olika sätt, med allt från smarta duschar till robotar som levererar rumsservice. Det är också tydligt att det finns en sweet spot när det gäller smarta hotellrum: intuitiva och personliga, men ändå lätta att navigera. På Hotels.com tycker vi att teknik ska få dig att känna dig smartare, som att få meddelanden från AI-drivna prisaviseringar när ett rumspris sjunker”, säger Melanie Fish, vice VD för global PR.

Uppkomsten av ComfortTech

Medan vissa hotell experimenterar med robotbutlers och ansiktsigenkänning vid incheckningen, fokuserar de flesta på ”ComfortTech” – praktiska uppgraderingar som förbättrar komfort och användbarhet och som snabbt blir det nya normala. Ett av hotellen sade: ”Funktioner som snabbt Wi-Fi, lätt anslutning till TV’n och intuitiva rumsfunktioner är idag en förväntan hos gästerna, snarare än en överraskning.

Enligt undersökningen är de vanligaste tekniska förbättringarna:

Det smartaste rummet på hotellet? Badrummet.

Många hotell gör nu stora uppgraderingar på en oväntad plats: badrummet. Smarta badrum kan nu innehålla:

Den hårfina linjen mellan smart och för smart

När hotellrummen blir mer sofistikerade kämpar många gäster med att hänga med. Hotellen rapporterade att gästerna oftast har problem med belysning, Wi-Fi, underhållningssystem och luftkonditionering. Därför erbjuder 52 % av hotellen nu en muntlig genomgång av tekniken vid incheckningen, vilket förtydligar vikten av mänskligt bemötande.

Men all teknik får inte stanna kvar. Vissa hotell medgav att de har tagit bort smarta funktioner såsom robotar vid frukostservering eller i lobbyn.

Kärnan av gästfriheten ligger fortfarande hos människorna. 70 % av hotellen som deltog i undersökningen sa att gästerna föredrar mänsklig interaktion för incheckning och stöd i receptionen. Som ett hotell uttryckte det: “Varm, personlig service skapar verkliga kontakter och gör att vi kan tillgodose gästernas behov med empati och omsorg.”

Framtidens hotellrum

Hotellen slutar inte innovera. När de tillfrågades vilka tekniker de var mest intresserade av att satsa på, varierade svaren från AI-lösningar till robotpersonal, vilket kan ge en fingervisning mot de gästupplevelser som komma skall. Några av idéerna som stack ut var:

Lista över techfyllda vistelser

Många hotell siktar på nästa våg av uppgraderingar som rumsåtkomst med fingeravtryck, eller AI-funktioner som förutspår behov och anpassar upplevelser. Medan vissa av dessa funktioner kan låta som science fiction, så finns de redan i många hotell! Följande boenden satsar helhjärtat på teknik för att omforma gästupplevelsen.

Ladda ner Hotels.com-appen och missa aldrig en bra deal.

Share

Senaste nyheterna