2025 års Hotel Room Innsights avslöjar att högteknologiska hotellrum nu inkluderar smarta speglar, AI-concierger och till och med en robotbutler. Men är hotelltekniken smartare än gästerna?
Enligt Hotels.coms undersökning ”2025 Hotel Room Innsights”1 känner mer än hälften av hotellen (56 %) press att ständigt uppgradera sin teknik. Den årliga undersökningen av över 450 hotell världen runt avslöjar hur tekniska lösningar på hotellrummen har utvecklats och moderniserats, från bokning till utcheckning. Resultatet är en innovationsvåg som gör hotellrummen så smarta att gästerna får kämpa för att hänga med.
Höjdpunkter ur rapporten:
- Teknikförvirring: Hälften av hotellen erbjuder nu en muntlig teknikgenomgång vid incheckningen för att hjälpa gästerna att navigera bland funktioner som smart belysning, Wi-Fi och underhållningssystem på rummet.
- ComfortTech regerar: Högteknologiska hotell väljer att investera i praktiska, komfortförbättrande funktioner som smarta fläktar, anpassningsbar belysning och smarta TV-apparater snarare än robotar och automatisering.
- Mänsklig interaktion är fortfarande viktig: 70 % av hotellen säger att gästerna fortfarande föredrar att prata med en människa, särskilt vid incheckning och när de behöver stöd, vilket belyser hur oersättlig personlig service fortfarande är.
- Inblick i framtidens hotellrum: Överst på agendan för hotellen i undersökningen är att satsa på tekniska uppgraderingar som AI-drivna conciergetjänster, röststyrda rumsfunktioner och till och med robotkockar, allt i syfte att förbättra servicen för gästen.
“Årets Innsights-undersökning visar att hotell runt om i världen utnyttjar teknik på en mängd olika sätt, med allt från smarta duschar till robotar som levererar rumsservice. Det är också tydligt att det finns en sweet spot när det gäller smarta hotellrum: intuitiva och personliga, men ändå lätta att navigera. På Hotels.com tycker vi att teknik ska få dig att känna dig smartare, som att få meddelanden från AI-drivna prisaviseringar när ett rumspris sjunker”, säger Melanie Fish, vice VD för global PR.

Uppkomsten av ComfortTech
Medan vissa hotell experimenterar med robotbutlers och ansiktsigenkänning vid incheckningen, fokuserar de flesta på ”ComfortTech” – praktiska uppgraderingar som förbättrar komfort och användbarhet och som snabbt blir det nya normala. Ett av hotellen sade: ”Funktioner som snabbt Wi-Fi, lätt anslutning till TV’n och intuitiva rumsfunktioner är idag en förväntan hos gästerna, snarare än en överraskning.
Enligt undersökningen är de vanligaste tekniska förbättringarna:
- Underhållning på rummet: Smarta TV-apparater anslutna till streamingtjänster och Bluetooth-högtalare
- Hållbarhetsteknik: Smarta energisystem, vattenbesparande enheter, effektiva fläktar och minskning av matsvinn
- Effektivitetsuppdateringar: Till exempel mobil in-/utcheckning
- AI: AI-drivna concierge- och chatbot-tjänster
Det smartaste rummet på hotellet? Badrummet.
Många hotell gör nu stora uppgraderingar på en oväntad plats: badrummet. Smarta badrum kan nu innehålla:
- Smarta speglar med väderuppdateringar och nyheter
- Digitala vattentemperaturkontroller och munstycken som känner av rörelse
- Smarta duschmunstycken som ändrar färg baserat på vattenförbrukning
- Japanska toaletter och smarta bidéer
- Röststyrd badkarspåfyllning
- Tillgänglighetsfunktioner som badkar som sänks för rullstolsanvändare
Den hårfina linjen mellan smart och för smart
När hotellrummen blir mer sofistikerade kämpar många gäster med att hänga med. Hotellen rapporterade att gästerna oftast har problem med belysning, Wi-Fi, underhållningssystem och luftkonditionering. Därför erbjuder 52 % av hotellen nu en muntlig genomgång av tekniken vid incheckningen, vilket förtydligar vikten av mänskligt bemötande.
Men all teknik får inte stanna kvar. Vissa hotell medgav att de har tagit bort smarta funktioner såsom robotar vid frukostservering eller i lobbyn.
Kärnan av gästfriheten ligger fortfarande hos människorna. 70 % av hotellen som deltog i undersökningen sa att gästerna föredrar mänsklig interaktion för incheckning och stöd i receptionen. Som ett hotell uttryckte det: “Varm, personlig service skapar verkliga kontakter och gör att vi kan tillgodose gästernas behov med empati och omsorg.”
Framtidens hotellrum
Hotellen slutar inte innovera. När de tillfrågades vilka tekniker de var mest intresserade av att satsa på, varierade svaren från AI-lösningar till robotpersonal, vilket kan ge en fingervisning mot de gästupplevelser som komma skall. Några av idéerna som stack ut var:
- AI-drivna lösningar: Conciergetjänster, energibesparande automatisering och språköversättning mellan människor i realtid.
- Robotar: Matlagningsrobotar, bagagetransport, måltidsleverans, städning och utomhusunderhåll.
- Förbättringar av gästupplevelsen: Röststyrda rum, sömnövervakningsenheter och smarta speglar.
Lista över techfyllda vistelser
Många hotell siktar på nästa våg av uppgraderingar som rumsåtkomst med fingeravtryck, eller AI-funktioner som förutspår behov och anpassar upplevelser. Medan vissa av dessa funktioner kan låta som science fiction, så finns de redan i många hotell! Följande boenden satsar helhjärtat på teknik för att omforma gästupplevelsen.
- Hotel EMC2 (Chicago, USA): Ett boutiquehotell som blandar konst med innovation och teknik genom robotrumsservice och röstassistentintegration.
- Grand Hyatt Jeju (Sydkorea): Ett techparadis med smarta rum, robotbutler, smarta speglar och ansiktsigenkänning.
- FlyZoo Hotel (Hangzhou, Kina): FlyZoo är utvecklat av Alibaba, och är ett banbrytande exempel på AI-driven gästfrihet med ansiktsigenkänning vid incheckning, Tmall Genie AI-assistent och robotrumsservice.
- CitizenM New York Bowery (New York, USA): Perfekt för teknikintresserade affärsresenärer. Alla citizenM-fastigheter har rum som styrs med surfplattor, skärmspeglingsfunktion och mötesutrymmen som gästerna kan boka online.
- Pullman Singapore Orchard (Singapore): Deras “förvandlande rum” gör det möjligt för gästerna att genom QR-koder anpassa sin hotellrumsmiljö med en enda knapptryckning.
- The Thief (Oslo, Norge): Hotellet är både chict och stilrent, men framför allt smart! Det erbjuder ansiktsigenkänning för VIP-incheckning, spegelintegrerade TV-apparater och val av digital väggkonst genom surfplattor på rummet.
Ladda ner Hotels.com-appen och missa aldrig en bra deal.