Idag presenterar Hotels.com “Perfekta ställen 2024”, den första utmärkelsen i sitt slag som lyfter fram ett urval av hotell som rankas som topp 1% i Hotels.coms-appen. Till skillnad från andra utmärkelser och rankingar baseras Hotels.coms “Perfekta ställen” på en datadriven metod som utvärderar hur hotellen behandlar sina gäster. Bland de lokala vinnarna som tilldelats priset i Sverige är Hôtel Reisen i Stockholm, Hotel Pigalle i Göteborg och The Wood Hotel i Skellefteå.
De vinnande hotellen valdes ut baserat på information om gästernas upplevelse av boendet. Detta grundar sig i gästrecensioner, interaktioner med personalen samt betyg av hotellets bekvämligheter och skick. En del av hotellen är VIP Access partners,vilket innebär att de erbjuder medlemmar ytterligare förmåner som förhöjer vistelsen. Resenärer kan använda denna kurerade lista som en utgångspunkt för att hitta den bästa möjliga hotellupplevelsen.
”Perfekta ställen 2024 uppmärksammar hotellbranschens crème de la crème. De flesta utmärkelser använder bara recensioner eller fokuserar enbart på lyx. Vår nya utmärkelse hyllar hotell som skapar fantastiska upplevelser och förhöjer reseupplevelsen för våra gäster, oavsett antalet stjärnor. Programmet främjar även ett effektivt samarbete med våra partners då vi lyfter fram deras främsta kvalitéer och tillsammans hjälper vi resenärer att hitta sitt perfekta ställe. Vi ser fram emot att detta blir en ny standard för excellens inom hotellindustrin,” säger Lauri Metrose, SVP of Global Communications på Expedia Group.
Att boka hotell väcker många känslor
Fler än tre av fyra (77 %) svenska resenärer känner sig överväldigade av för många valmöjligheter när de ska välja hotell, enligt en ny undersökning från Hotels.com. Det som är mest tidskrävande är att gå igenom alla tillgängliga hotell (47 %), följt av att läsa recensioner (37 %) och bestämma läge (33 %). Nästan en tredjedel (31 %) av svenskarna lägger över 10 timmar på att söka efter och välja ett hotell, och närmre hälften (45 %) har gett upp sitt sökande helt och hållet för att det blev så tidskrävande.
Medan resenärer känner sig förväntansfulla (46 %) och glada (37 %) när de letar efter hotell, känner sig hela 37 % av svenskarna överväldigade av den oändliga listan med hotellalternativ och en av fyra (27 %) känner sig stressade.
“Perfekta ställen” gör det enklare för resenärer att välja
Med många bra valmöjligheter kommer det kanske inte som en överraskning att nästan hälften (46 %) av svenskarna oftare blir överväldigade när de letar efter hotell jämfört med andra saker som kläder och restauranger. Faktum är att hela 27 % hellre skulle dammsuga hemmet eller städa badrummet (24 %) för att undvika stressen med att boka boende. Hotels.coms nya utmärkelse hoppas kunna lösa det här problemet för resenärer. Nästan två av fem (37 %) resenärer är mer benägna än någonsin tidigare att använda en trovärdig hotellklassificering för att välja boende. Därför har Hotels.com genom ”Perfekta ställen 2024” sammanställt en lista på de topp-1% främsta hotellen i världen.
Hotellvinnare 2024: fantastiska boenden i Sverige och globalt 2024
Från dolda pärlor till världsberömda destinationer – dessa hotell är bara några av de 700 som representerar den högsta nivån av gästfrihet runt om världen 2024.
Hotel Chinzanso Tokyo, Tokyo, Japan
Ohla Barcelona, Barcelona, Spanien
Palácio Ludovice Wine Experience Hotel, Lisabon, Portugal
Hotel das Cataratas, Foz do Iguaçu, Brasilien
The Standard London, London, Storbritannien
Villa Dagmar, Stockholm, Sverige
The Wood Hotel, Skellefteå, Sverige
Hôtel Reisen, Stockholm, Sverige
Hotel Pigalle, Göteborg, Sverige
Ystad Saltsjöbad, Ystad, Sverige
För att se den fullständiga listan av ”Perfekta ställen 2024” eller för att boka, klicka här.