Den ottomanska arkitekturen växte fram i de tidiga huvudstäderna Bursa och Edirne under 14- och 1400-talet och utvecklades från Seljuk Architecture med inflytande från östromerska och persiska imperier.
Ottomanerna uppnådde den högsta arkitektoniska nivån i sina länder, vare sig förr eller senare. De behärskade tekniken att bygga stora inre utrymmen som begränsas av till synes viktlösa men ändå massiva kupoler, och uppnå perfekt harmoni mellan inre och yttre utrymmen, samt artikulerat ljus och skugga.
Med mer än 3000 fina exempel på Islamic Beacons i staden, finns det uppenbara som lyser upp bland alla och denna speciellt framtagna upplevelse ger dig en chans att utforska dessa ikoniska moskéer och deras ljus:
- Sehzade-moskén: Tillägnad Sehzade (prins) Mehmed, Suleiman den magnifike's unge bortgångne son, och beordrad att byggas till minne av Sehzade Mehmed långt efter hans död. Arkitekten Sinan's tidiga arbete var det första viktiga kejserliga uppdraget och i slutändan ett av hans mest ambitiösa verk.
- Suleymaniye-moskén: Uppkallad efter den sultan som regerat längst, Suleiman den magnifike och byggd av Sinan arkitekten under hans medhantverkarepok. Moskéns utformning spelar på Suleymans självmedvetna bild av sig själv som en “second Solomon” eftersom Suleiman då befann sig på höjden av sin makt.
- Nûr-i Osmânî-moskén: Ottomansk barock byggdes för första gången i händerna på en mästare och en medhantverkande arkitekt och blev den fjärde största kupolen i Istanbul. Efter 100 år att bygga Blå moskén tog det två olika sultaners regeringstid att färdigställa den första Sultanmoskén, som fick sitt namn efter Osman III, som fick chansen att se den färdigställd.
- Sultan Ahmeds moské (Blå moskén): I syfte att återupprätta den osmanska makten beordrade Sultan Ahmed I kejserliga arkitekter att bygga en moské som kunde mäta sig med Hagia Sofia. För att göra detta beställde sultanen Golden(Altin) minareter, men mästerarkitekten missförstod och satte sex (Alti) minareter till strukturen, för första gången i den islamiska världen. Mästerarkitekten lyckades uppenbarligen inte med de gyllene minareterna, men han nådde huvudmålet när Påven Benedict XVI besökte platsen, vilket blev det andra påvebesöket i historien till en muslimsk gudstjänstplats.
- Valide Sultan-moskén: Ett unikt exempel på hur ambitiösa Queen Mothers kunde sponsra byggandet av en anmärkningsvärd moské.