Redo att resa? Kontrollera vilka reseråd för covid-19 som gäller för din destination.
Hyrbilsföretag utökar rutinmässig städning och inför nya processer för att skydda dig och personalen när du hämtar ett fordon.
Tips: När du söker efter ett fordon ska du titta efter Utökad städning i sökresultaten för att hitta företag som implementerar utökade städrutiner. Du kan läsa mer om vad enskilda företag gör genom att klicka på Boka och läsa avsnittet Städ- och säkerhetsrutiner på sidan med hyrbilsinformation.
Våra hyrbilspartners ger oss information om följande rutiner:
Många hyrbilsföretag har infört certifierade och omfattande tekniker i flera steg för rengöring av fordon efter varje uthyrning. Många företag har också fokuserat extra på djuprengöring av kontaktytor som säten, ratt, dörrhandtag och andra hårda ytor inuti fordonet.
I vissa fall kan du checka in och hantera din bokning online, så att du slipper uthyrningsdisken helt och kan gå direkt till bilen. Vissa företag erbjuder kontaktfria sätt att hämta bilen, däribland hämtning vid trottoaren och leverans av fordonet direkt till dig.
På vissa platser använder biluthyrningsföretag golvmarkeringar för social distansering, och de rengör gemensamma utrymmen såsom diskar, dörrhandtag och automater flera gånger om dagen. Vi uppmuntrar dig ändå att ta med dig eget handdesinfektionsmedel och rengöringsservetter om möjligt.
Många företag utför temperaturkontroller på personalen innan de får börja sitt skift och erbjuder masker, handskar och annan skyddsutrustning vid behov. Vissa företag har också infört skyddsbarriärer mellan dig och personalen.
I vissa fall ökar hyrbilsföretag tiden mellan bokningar för att det ska finnas tid för en grundlig rengöring och förberedelse av fordonet för nästa chaufför.
Var den här informationen till hjälp?
Lämna feedback