Covid-19-reseguide

Resurser som hjälper dig att resa smart och säkert

Redo att resa? Kontrollera vilka reseråd för covid-19 som gäller för din destination.

Vad du kan förvänta dig under vistelsen

Hotell, semesterbostäder och andra boenden utökar rutinmässig städning och inför nya processer för att skydda dig och personalen som utför tjänster där du bor.

Tips: När du söker efter ett boende kan du söka efter alternativ med utökade städrutiner genom att välja filtret Utökad städning. Du hittar mer om vad enskilda boenden gör i avsnittet Städ- och säkerhetsrutiner under Om boendet.

Våra boendepartners ger oss information om följande rutiner:

  • utökade städrutiner
  • social distansering
  • andra säkerhetsåtgärder
  • rengöring med desinficeringsmedel
  • kontaktfri in- och utcheckning
  • tomt mellan gästernas vistelser
  • handdesinfektionsmedel erbjuds
  • personlig skyddsutrustning erbjuds
  • personlig skyddsutrustning bärs av personalen
  • temperaturkontroller
  • matalternativ i individuella förpackningar
  • lakan och handdukar tvättas i 60 °C
  • följer branschens riktlinjer för städning.

Stängning av pool, gym och andra bekvämligheter för gäster

I vissa fall kan pooler, gym och andra bekvämligheter för gäster vara stängda. En del ägare erbjuder den här informationen i avsnittet Tillfälliga stängningar under Om boendet. Om du har valt ett boende på grund av en särskild bekvämlighet (till exempel en pool eller ett spa) bör du ringa för att bekräfta att bekvämligheten är öppen innan du åker. Du hittar kontaktuppgifter i e-postbekräftelsen eller i resplanen online.

Gratis frukost och andra materbjudanden

Gratis frukost kan ha ersatts av individuellt förpackade erbjudanden att ta med sig. Hotellrestauranger kan vara stängda eller erbjuda begränsade sittplatser och alternativ för hämtmat. Det kan också hända att bufféer som tidigare hade självservering nu har personal som serverar maten.

Daglig desinficering

Vissa boenden desinficerar utrymmen flera gånger om dagen och markerar tydligt när föremål som ofta rörs vid har rengjorts, såsom fjärrkontroller och strömbrytare, för att du ska känna dig lugn.

Stationer med handdesinfektionsmedel

Genom att placera ut stationer med handdesinfektionsmedel i områden med mycket rörelse, såsom hissar och lobbyer, ger vissa boenden dig flera möjligheter att hålla dina händer rena och fria från bakterier. Vi uppmuntrar dig ändå att ta med dig eget handdesinfektionsmedel och rengöringsservetter om möjligt.

Sprida ut vistelser

En del boenden minskar möjlig exponering genom att tillfälligt låta rum eller boenden stå tomma mellan vistelser som en extra säkerhetsåtgärd.

Kontaktfri åtkomst till rum

Säg hejdå till nycklar som används gång på gång. Många boenden har bytt till engångsnycklar eller nyckelfri åtkomst.

Kontaktfri service och social distansering

Kontaktfria transaktioner, inklusive kontaktfri incheckning, pappersfri utcheckning och rumsservice utan kontakt, kan finnas tillgängliga för att minimera din interaktion med andra. Vissa boenden placerar golvmarkeringar vid hissar, inchecknings- och conciergediskar och i andra gemensamma områden för att underlätta social distansering.

Försiktighetsåtgärder för personal

Många boenden erbjuder extra hygienutbildning och personlig skyddsutrustning, såsom engångsmasker och handskar, till personalen. Vissa boenden har också implementerat sina egna specifika städprogram. Ta reda på mer

Var den här informationen till hjälp?
Lämna feedbackÖppnas i ett nytt fönster