Se dig omkring pÄ Gottlieb Daimlers minnesmuseum och lÀr dig mer om bilens fascinerande historia. Inne i detta gamla vÀxthus utvecklade Gottlieb Daimler och hans ingenjörspartner Wilhelm Maybach en fyrtaktsmotor som gick pÄ bensin Är 1883. Denna maskin var föregÄngaren till dagens bensindrivna motorer.
à r 1882 flyttade Daimler till en villa i stadsdelen Canstatt i Stuttgart och omvandlade det tillhörande vÀxthuset till en verkstad. HÀr arbetade de bÄda mÀnnen bÄde natt och dag i flera Är medan de utvecklade och testade en rad viktiga uppfinningar. Deras plan var att skapa en universalmotor som kunde anvÀndas för att driva fordon pÄ land, vatten och i luften.
Se den arbetsbÀnk dÀr Daimler och Maybach monterade sina motorer. Du fÄr Àven titta pÄ de tekniska ritningarna och nÄgra av Daimlers verktyg. Studera en kopia i naturlig storlek av motorn Standuhr som pÄminde om ett golvur och som man fick patent pÄ Är 1885. Det var en förbÀttrad version av deras första motor.
Titta nÀrmare pÄ vÀrldens första bil som drevs av en Standuhr-motor.
HĂ€r finns Ă€ven en modell av âridvagnenâ, vĂ€rldens första motorcykel. LĂ€gg mĂ€rke till trĂ€hjulen som klĂ€tts med metall. Daimler och Maybach byggde ocksĂ„ in sin motor i vĂ€rldens första motorbĂ„t, âNeckarâ. En modell av bĂ„ten visas ocksĂ„ upp pĂ„ museet.
Dessa banbrytande mÀn arbetade i hemlighet, vilket gjorde en trÀdgÄrdsmÀstare misstÀnksam. Till slut kontaktade han polisen. PolismÀnnen sökte igenom verkstaden eftersom de misstÀnkte att Daimler och Maybach höll pÄ med myntförfalskning, men istÀllet hittade de verktyg och motordelar.
Gottlieb Daimlers minnesmuseum Àr öppet alla dagar utom mÄndagar. IntrÀdet Àr gratis. Museet ligger inte lÀngre pÄ privat mark, utan i den södra Ànden av Kurpark, en allmÀn park som ligger en kort bit frÄn stadens centrum. SpÄrvagnen stannar till pÄ gÄngavstÄnd frÄn museet. Det finns gratis gatuparkering lÀngs de nÀrliggande gatorna, men det kan vara svÄrt att hitta lediga platser.