Bron konstruerades av de franska arkitekterna Henri Daydé och Auguste Pillé och spelade även en stor roll under den franska ockupationen och under Vietnamkriget. Om du promenerar längs överfarten kan du njuta av den vackra utsikten från den historiska bron.
När den stod klar år 1902 var Long Biens bro den första järnbron som gick över Röda floden i Hanoi. Den sågs som en av de mest imponerande strukturerna i Asien och inspirerade poeter och låtskrivare att skriva patriotiska sånger och dikter under Vietnamkriget.
Bron är drygt två kilometer lång och bjuder in till en avkopplande promenad eller cykeltur. På vägen kan du blicka ut över Röda floden, se pråmar flyta förbi och studera de rosttäckta stålramarna och delarna som bombades av den amerikanska armén mellan 1967 och 1972.
Long Biens bro ritades av fransmän och byggdes av vietnameser med byggmaterial hämtat från lokalområdet. Den fungerade som en strategisk koppling mellan Hanoi och hamnstaden Hai Phong. När landet inte var i krig användes den för att forsla ris mellan Vietnams norra och centrala delar. Den var också viktig under krigstider och hade en betydande roll i slaget vid Dien Bien Phu, som fransmännen förlorade, vilket ledde till Frankrikes tillbakadragande ur regionen.
Idag är Long Biens bro avstängd för biltrafik och en av fem broar som korsar Röda floden. I närheten av bron finns en eftermiddagsmarknad där du kan köpa färsk frukt och grönsaker och delikatesser. Om du vill uppleva bron när den är som vackrast kan du korsa den vid antingen soluppgång eller solnedgång, då himlens färger reflekteras i vattnet. Ta god tid på dig och koppla av medan fotgängare och cyklister passerar.
Du kan ta dig till Long Biens bro via taxi eller bara genom att promenera cirka 800meter från stadens gamla kvarter. Annars kan du hyra en moped. Kom bara ihåg att köra på väster sida av vägen. Du tar dig upp på bron via en ramp i närheten av Gam Cau Street.